Tips van stagiaire en ggz-medewerker Lo

Ben je deze tijden extra aan het zoeken hoe je je staande moet houden? Stagiaire en ggz-medewerker Lo geeft tips:

‘Lange tijd ben ik erg kwetsbaar geweest, en ik kan mij zo voorstellen dat deze situatie mij ontzettend op de proef had gesteld. Dat doet het nu ook namelijk, en destijds had ik niet de coping om, om te gaan met tegenslagen. Een eetstoornis heeft maar een klein excuus nodig om te gaan woekeren en iemand omver te helpen, en deze tijden zijn een groot excuus! Ik heb enkele tips voor iedereen (ook zonder eetstoornis) die zoekende is om zich staande te houden in deze tijden:

  • Heb compassie. Voel je je niet goed? Slecht in je vel? Gaan dingen niet zoals je wil? Dat is logisch! Je bent hier niet alleen in!
  • Maak een plannetje. Dit kun je doen voor een dag, een week of langer. Neem in je plan mee wat je ieder uur gaat doen qua dagstructuur, eten, sociale contacten, bezigheden, (eventueel) werk/school en zelfzorg. Wees hierin niet te streng voor jezelf, stel jezelf een minimumeis op alle vlakken. Houd stappen klein, maar in de goede richting.
  • Maak je plan visueel: teken het, maak het digitaal, zet het op post-its, noem maar op.
  • Fotografeer je plan en deel het met naasten. Zo heb je een stok achter de deur.
  • Vink af wat je gedaan hebt.
  • Wees trots op jezelf als het lukt! Dat is niet niks.
  • Lukt het niet, pak de draad dan op waar je gebleven bent. De draad oppakken is vaak belangrijker dan alles perfect te doen.

Deze crisis kan voor je minder gezonde kant misschien lijken als een vrijbrief om minder goed voor jezelf te zorgen. Dat is begrijpelijk, maar kijk toch hoe je dit tij kan keren. Het leven zit helaas vol met tegenslagen. Het ontwikkelen van een goede coping is een investering voor het leven! Ook na deze crisis kan je er altijd op terugvallen.”

Heb jij ook tips om deze tijd goed door te komen? Reageer of mail naar Lo@ixtanoa.nl.

 

 

Reacties